چگونه احساس خود را بیان کنیم؟


آلکسی تایمیا

افرادی که به الکسی تایمیا مبتلا هستند در تشخیص عواطف و احساسات دیگران و حتی قدردانی از آنها نیز مشکل دارند که این مسئله منجر به داشتن روابطی سرد و بی تاثیر می شود. این افراد حتی نمی توانند احساسات ساده خود را بروز بدهند. 

بسیاری از این افراد نمی دانند احساسات خود را چگونه بیان کنند. برخی افراد بیش از حد احساس خود را ابراز می کنند و برخی دیگر به اندازه کافی این توانایی را ندارند. دانستن اینکه چگونه احساسات خود را به روشی دقیق و سنجیده بیان کنید، به شما در زندگی شخصی، اجتماعی و حرفه ای کمک می کند.
تئوری و تکنیک های زیادی وجود دارد که به ما می آموزد چگونه احساسات خود را کنترل کنیم. هرچند ثابت شده است که این رویکرد ثابت نیست، احساس و واکنش های احساسی غیرارادی هستند اما دانستن برخی از موارد می تواند به ما کمک کند.

بصورت علمی ثابت شده است که اجتناب و سرکوب احساسات می تواند عواقب روانشناختی منفی داشته باشد. روشهای درمانی مدرن مانند پذیرش و تعهد درمانی و سایر روشهای نظیر ذهن آگاهی می توانند به شما در پذیرش احساسات خود و دانستن نحوه درمان آنها کمک کنند. احساسات شما بخشی از شماست و باید از آنها مراقبت کنید.
به عنوان مثال اگر فردی هستید که اضطراب عاطفی زیادی را تجربه می کنید، برای جلوگیری از آن اضطراب ممکن است شروع به سرکوب کردن خودتان بکنید
این سرکوب عاطفی می تواند باعث مشکلات جسمی مانند ضربان قلب، تعریق بیش از حد، لرزش و یا مشکلات تنفسی شود. وقتی احساسات بیان نشوند، تنش ایجاد می شود. این تنش ممکن است از لحاظ جسمی در مناطقی مانند گردن، صورت، ماهیچه های مختلف و ستون فقرات متمرکز شود.


چگونه در 11 مرحله احساسات خود را بیان کنید


با کمی آموزش و با رعایت این مراحل ساده ، قادر خواهید بود احساسات خود را بهتر تشخیص داده و آنها را به صورت مناسب بیان کنید. در زیر خلاصه ای از این یازده مرحله آورده شده است تا بتوانید آنها را به مرحله اجرا بگذارید:

1.    احساس را تشخیص دهید:
وقتی بدنتان در برابر چیزی، چه بیرونی و چه درون افکار شما شروع به واکنش می کند، باید از خود بپرسید: چه احساسی دارم؟ چه علائم جسمی را تجربه می کنم؟ علت چیست؟ چرا الان اتفاق می افتد؟


2.    بیاموزید احساسات خود را بشناسید:
هنگامی که احساسات خود را کشف کردید، باید حسی را که در شما ایجاد می شود را تجزیه و تحلیل کنید. دانستن اینکه چه علائم و حرکاتی درست نیست، بسیارمفید است. سعی کنید لیستی از همه آن احساسات تهیه کنید.


3.    به واکنش بدن خود توجه كنید:
احساسات توسط سیستم عصبی تنظیم می شوند و كنترل آن دشوار است. لحظه ای صبر کنید تا کمی احساس شما آرام شود تا بتوانید به روشنی در مورد آن فکر کنید که چگونه به آن واکنش نشان دهید.


4.    رفتار متفاوتی به نحوه پاسخگویی به یک وضعیت تکراری داشته باشید:
ممکن است احساس کنید که اوضاع همان چیز تکراری است که شما را عصبی می کند، در چنین شرایطی باید یک رفتار کاملا متفاوت نشان دهید.


5.    احساسات خود را به درستی و متناسب بیان کنید:
اگر مرحله قبل را کاملاً درک کردید که چطور در مواقع تکراری یک روند متفاوت را پیش بگیرید یعنی توانسته اید احساسات خود را تحت کنترل درآورید، اکنون می توانید چند قدم دیگر را یاد بگیرید و در هر زمان آگاهانه یک واکنش احساسی نشان دهید بصورت درست و متناسب!


6.    با بدن خود ارتباط برقرار کنید:
وقتی دچار احساسات شدید هستید، با بخشی از بدن خود ارتباط برقرار کنید. بدن شما بخش اصلی وجودی شما بعد از روحتان است و می تواند به شما در این راه کمک کند. این بدین معناست که با کودک درون خود مرتبط شوید.


7.    سعی کنید نسبت به آنچه احساس می کنید و آنچه انجام می دهید صادق باشید:
اگر نسبت به کسی یا چیزی بی تفاوت هستید، چرا سعی می کنید این کار را انجام دهید؟ یا اگر ناراحت شدید و یا عصبانی هستید حرف نمی زنید؟


8.    بهترین وضعیت را برای بیان خود انتخاب کنید:
اگر به عنوان مثال با مدیر خود درگیری داشته باشید و بخواهید با او یک گفتگو سازنده داشته باشید، اگر زمان درستی را برای صحبت انتخاب نکنید ممکن است همه چیز بهم بریزد.
بنابراین ، هنگام بیان احساستان، بهترین لحظه و وضعیت مخاطب را بررسی کنید.


9.    استفاده از یک شکل مثبت برای برقراری ارتباط:
یک لحن دلپذیر را برای بیان مطلب انتخاب کنید. استفاده از عبارات ساده ای از جمله "احساس استرس می کنم" به جای "آنچه امروز در محل کار اتفاق افتاد باعث شد تا استرس داشته باشم" به شما کمک می کند تا از وضعیتی که در آن هستید بطور کلی صحبت کنید. مخاطب به طور ضمنی درک خواهد کرد که استرس شما به وضوح در اثر کار ایجاد می شود.


10.    از بدن خود استفاده کنید تا احساس خود را بیان کنید:
در بیان استرسی که دارید، دست خود را روی قلب، سر، یا معده خود بگذارید. این به مخاطب نشان می دهد که شما احساس ناخوشایندی در این لحظه دارید و این نشان می دهد که در این حالت نباید ادامه بدهد.


11.    تجسم احساسات شما ضروری است:
شما باید احساسات خود را حداقل یکبار برای خود تجسم و بازگو کنید تا در زمان صحبت کردن با مخاطب دچار استرس نشوید. این کار باعث می شود خودتان هم بیشتر احساستان را به آن موقعیت درک کنید.



مقاله های مرتبط:

در بیان احساس ثروتمند باشیم


دسته بندی دانستنی: آنچه باید بدانید

تگها: احساس-خوب   آلکسی-تایمیا   روابط-اجتماعی